Nyhetsbrev fra Forum for offentlig service
God tirsdag!
Falle utenfor
Forbrukerrådet har gjennomført en undersøkelse som viser at nesten fire av ti har hatt store problemer med å bestille eller betale for varer og tjenester minst en gang i 2021.
Funnene bekrefter tidligere undersøkelser som viser at digitalt utenforskap er en stor samfunnsutfordring både i privat og offentlig sekor.
Svigermors nettbank
Skuespiller Johannes Joner har fått en del oppmerksomhet i sin to år lange kamp for å bistå svigermoren med bruk av nettbank.
Les Gry Nergårds blogginnlegg som en kommentar til dette. Hun er direktør for forbrukerpolitiske spørsmål i Finans Norge. Hun skriver blant annet: «Bankene har som eneste næring i Norge erkjent offentlig at ikke alle er, kan eller vil bli, eller ikke minst; vil forbli digitale. Dette har resultert i en bransjenorm som alle bankene har sluttet seg til, som klart og tydelig sier banken skal ha de viktigste tjenestene analogt tilgjengelig for kundene.»
Denne erkjennelsen er viktig. Når får vi en bransjenorm for digital inkludering i offentlig sektor?
Internkommunikasjon på alvor
God internkommunikasjon er viktig med tanke på kulturbygging, fellesskap og trivsel, men området blir ofte nedprioritert av lederne.
Gudrun Kathle Lægreid, spesialist på internkommunikasjon, og Margrethe Falch, seksjonsleder i Forsvarsbygg, deler sine erfaringer, tips og utfordringer i en podkast fra Kommunikasjonsforeningen.
Tre mest leste forrige uke:
Ha en fortsatt fin arbeidsuke!
Vennlig hilsen
Torbjørn Vinje
daglig leder
FOS-podden: Likeverdige tjenester for alle
Nyhetsbrevsarkiv
FOS-arrangementskalender
|