Treffsikkerhet i muntlige tekster
Forum for offentlig service tok initiativ til klarpspråkprosjektet i kommunal sektor i april 2012, etter at prosjektet "Klart språk i staten" hadde pågått siden 2008.
I dag, mer enn 11 år etterpå, er klarspråk et godt innarbeidet begrep i hele offentlig sektor; det har blitt en selvfølge å jobbe for at informasjonen fra det offentlige skal bli forstått av flest mulig av mottakerne.
Hovedfokus har vært på innholdet i formell informasjon, som f.eks. på nettsteder og i brev.
Det er fortsatt en vei å gå før alt fra det offentlige er klart nok, men det er et helt annet modenhetsnivå enn i 2011. Fra 2022 kom den nye språkloven som til og med slår fast at offentlige organer har en plikt til å bruke et klart og korrekt språk:
"§ 9 Klart språk: Offentlege organ skal kommunisere på eit språk som er klart, korrekt og tilpassa målgruppa."
Mye av kommunikasjonen med innbyggerne foregår via chat, e-post og sosiale medier. Derfor er vi glade for å tilby et helt nytt kurs som vi tror det er et stort behov for; det kjøres 1. gang 05.12: Hvordan kommuniserer vi treffsikkert i muntlige tekster?
Les intervjuet med den erfarne kursholderen Vidar Lynghammar.
Robot bidrar til språkbalanse
– Ved samanslåinga fekk Stavanger kommune fleire nynorskbrukarar, og me valde difor å gje alle kommunetilsette tilgang til ein nynorskrobot som gjer det mogleg å produsera større mengder tekst på god nynorsk, seier Unni Berland, prosjektleiar for språkarbeidet i Stavanger kommune.
Empatisk kommunikasjon
NAVs arbeid med empatisk kommunikasjon har vært tema flere ganger, blant annet på et medlemsmøte. Erfaringene er oppsummert i rapporten «Å møte følelser med følelser» - Empatisk kommunikasjon i NAV kontaktsenter.
Tre mest leste forrige uke: